Wachet auf

Onderstaand blog schreef ik voor onze gemeente (Kruiskerk) in Roosendaal.

Een aantal weken geleden speelde ik als meditatief moment na de preek een gedeelte van de koraalbewerking “Wachet auf, ruft uns die Stimme” van Johan Sebastiaan Bach (BWV 645). Een orgelwerk dat misschien wel tot één van de bekendste van Bach behoort. Een prachtige bewerking van een koraal dat al in 1599 werd geschreven door dominee Philipp Nicolai. Bach componeerde over dit koraal ook een schitterende cantate (BWV 140). Het is een koraal dat ook in ons liedboek een plaats heeft gekregen (lied 749). De koraalbewerking voor orgel heeft mij als kind al geraakt en ik weet dat mijn moeder het prachtig vond. Pas later las ik over de oorsprong en de betekenis van dit lied. Het verwijst onder andere naar de gelijkenis van de “wijze en dwaze maagden” zoals we die lezen in Mattheüs 25. Dominee Nicolai schreef tekst en muziek toen hij dagelijks tientallen slachtoffers van de pestepidemie moest begraven. Hij gebruikt de Bijbeltekst in dit lied om verwachtingsvol uit te zien naar de toekomst “Het feest breekt aan”.

Onlangs overleed mijn moeder en deze koraalbewerking zit sinds die tijd veel in mijn hoofd. Mijn moeder was een gelovige vrouw die op haar manier verwachtingsvol uitkeek naar de toekomst. Zo zat ze de laatste jaren van haar leven opgesloten door blindheid en Alzheimer in een stoel te luisteren naar gezangen. Zo misschien ook wel naar “Op, waakt op zo klinkt het luide”.

Het uitzien naar de toekomst klinkt vaak aan het einde van het kerkelijk jaar zoals we ook de eeuwigheidszondag kennen. Dominee Nicolai hield zich op het moment dat hij het schreef denk ik niet bezig met een kerkelijk jaar, maar zocht en vond hoop en troost in het geloofsvertrouwen gericht op de toekomst toen hij zijn troostlied schreef.

Wat mij betreft is het koraal “Wachet auf, ruft uns die Stimme” met de prachtige koraalbewerking voor orgel een lied voor het hele jaar. Het laat elke keer zien en horen dat we mogen uitkijken naar een mooie toekomst, ook als er veel ellende zichtbaar is. Met recht een troostlied en een lied van hoop.

Via deze link is een uitvoering van Wolfgang Zerer te beluisteren: Bach – Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 645 – Zerer | Netherlands Bach Society – YouTube

Plaats een reactie